1 2 3 5 6 7 8 O D P 4 4. ETAPA

Tři zámky a ropa

I tato etapa Tlouštíka bude věnována poznávání památek a i tentokrát bude po ruce zachránce unavených cyklistů – vlak. Nepojedeme však nijak daleko, vystačí nám blízké okolí Brna. Buďto vlakem nebo kolmo po trase Slatina – Šlapanice – Ponětovice – Prace – Křenovice dojedeme do Slavkova u Brna. Tamní zámek je krásný a možná ještě krásnější je zámecký park s množstvím soch. Rozhodně stojí za prohlídku. Po silnici E 50 pokračujeme dále do Bučovic, kde také nedaleko náměstí najdeme jiný zámek, čistě renesanční. I když jeho prohlídka není dlouhá, stojí za absolvování ani ne tak pro vnitřní vybavení jako pro krásně zdobené stropy sálů. Po téže silnici pokračujeme do Nesovic, kde na kopci vlevo z dálky uvidíme opět renesanční zámek, bohužel také chudě zařízený leč zajímavý svou architekturou a historií. Z Nesovic se můžete do Brna vrátit vlakem, ale máte-li ještě síly na větší prudký kopec a alespoň 3 hodiny do setmění, pozvu vás na projížďku Ždánickým lesem.

Přímo proti nesovickému zámku na protějším svahu za tratí stoupá silnice na Snovídky. Ještě před koncem stoupání odbočuje vpravo lesní silnička, kterou jedeme dále vzhůru a stále rovně. Cestou se k nám připojí zelená turistická značka a spolu s ní dojedeme až na rozcestí U kříže, kde najdeme i cyklistickou stezku č. 473. Odbočíme vpravo po červené směrem na Rajhradice (tak daleko ale nepojedeme, nelekejte se) a jedeme po hřebeni Ždánického lesa stále po lesní silničce. Cestou mineme moravský Texas – místa, kde se těží a zpracovává zemní plyn a ropa. Těžařská zařízení jsou krásně vidět z cesty. Po červené a později po modré (stále cyklotrasa 473) dojedeme přes místa U slepice - Prostřední vrch - Červený kříž - U zlatého jelena až k místu Těšanka, kde křížíme silnici Slavkov – Žarošice. Po ní odbočíme vpravo a sjedeme do Slavkova na vlak. Je ale možné (a pěkné) pokračovat hřebenovkou po trase 473 až do Újezdu u Brna a dál nejkratší cestou k domovu. Na to ale potřebujete další cca 3 hodiny času.