Od Znojma po Novou Pec
Tento podrobný itinerář je výsledkem mého pětiletého prázdninového putování a umožní
vám projet na kole cesty vedoucí podél dřívějších zátarasů, které dala komunistická
vláda někdejší ČSSR zřídit podél česko - rakouských hranic. Zátarasy stály ve vzdálenosti
několika set až několika tisíc metrů od hranice a území mezi nimi a hranicí bylo
běžným smrtelníkům nepřístupné. Ve skutečnosti bylo nepřístupné i pásmo PŘED zátarasy.
Tak vznikl pruh země jen málo dotčený moderní civilizací a turistickým ruchem. Obyvatelé
tamních vesnic a měst byli vystěhováni a jejich obydlí byla dílem zničena, dílem
ponechána osudu. Díky tomu projedete místa se zvláštním půvabem opuštěné země, která
teprve v posledních letech je opět osidlována.
V době, kdy jsem projížděl popisovanou cestu, mi bylo kolem 45 let. Na kole jsem
začal jezdit nedlouho před tím po téměř třicetileté pauze. Moje fyzická kondice odpovídala
mému věku. Cestu jsem absolvoval zčásti sám, zčásti se svou dcerou. K dispozici jsem
měl horské kolo, na kterém jsem si vezl veškeré nutné vybavení: stan, spací pytel,
oblečení, jídelní potřeby, potraviny a vařič na pevný líh. Kolo i se zavazadly vážilo
kolem 25 - 30 kg. Přespával jsem hlavně pod stanem, občas v hotelích či ubytovnách
při cestě, protože trasa vede územím, kde je stanování a rozdělávání ohňů často zakázáno.
U jednotlivých etap cesty uvádím vzdálenosti a dobu nutnou k jejich překonání. Údaje
berte jako orientační. Vzdálenosti jsem odečítal na cyklocomputeru, a jsou proto
zatíženy pochopitelnými nepřesnostmi. Časový údaj uváděný u jednotlivých etap zahrnuje
celkovou dobu, kterou jsem potřeboval na překonání etapy VČETNĚ přestávek na jídlo,
krátkých odpočinků na cestě a další časové ztráty, neboť jsem nezávodil, ale spíše
se těšil z krajiny, kterou jsem projížděl. K orientaci v terénu jsem používal běžných
turistických map v měřítku 1:50.000, které byly vydány Klubem českých turistů po
roce 1990. Jejich názvy uvádím u jednotlivých etap. Tyto mapy byly zpracovány na
základě vojenských map. Přesto v nich nebyly zakresleny některé komunikace, které
v terénu existovaly (a kterých jsem využil) a naopak. Nemusíte se obávat, že zabloudíte.
Nikdy nejste vzdáleni více než několik málo kilometrů od nejbližšího lidského obydlí
a všechny cesty někam vedou - stačí držet přímý směr a nechodit dokola. K civilizaci
vás spolehlivě dovede cesta vedoucí z kopce dolů či po proudu potoka.
Při jízdě dbejte zvýšené opatrnosti. Trasa vede většinou po asfaltových silničkách
pohraniční stráže, které již nejsou udržovány a jejichž kvalita je velmi kolísavá.
Není výjimkou, že znenadání přicházejí úseky s vymletým asfaltem nebo s vrstvou písku
naplaveného přes cestu, které při rychlé nebo nepozorné jízdě mohou být velmi nebezpečné
a úraz v takových místech může mít fatální následky. Jeďte v letním období, kdy lze
předpokládat stálé počasí. Celá cesta i ve velmi pomalém tempu by vám neměla zabrat
více než dva týdny. Navíc ji lze v mnoha místech snadno přerušit. Máte-li takovou
možnost, doporučuji využít doprovodné vozidlo vezoucí zásoby a vybavení, které na
vás bude čekat na vybraném místě. Cesta sice většinou vede po komunikacích, na které
je zakázán vjezd motorovým vozidlům, ale často kříží normální silnice nebo se jim
přibližuje. Snažil jsem se trasu vést tak, aby pokud možno procházela nejatraktivnějšími
místy. Tento itinerář nemá být průvodcem, ani nemá suplovat místopisné či historické
publikace. Základní údaje o projížděných místech jsou uvedeny na rubu doporučených
map. Místo popisů krajiny jsem itinerář doplnil fotografiemi z cesty. Ještě jednou
vás upozorňuji na nutnost chránění krajiny! Protože po letech, ve kterých bylo osídlení
těchto míst nemožné, dochází k novému využívání země, je pravděpodobné, že naleznete
mnoho změn. Věřím ale, že krása krajiny zůstane zachována.
Šťastnou cestu vám přeje
Vratislav Mlčoch
Soubory ke stažení (celkem 10 stran) a k vytištění najdete vpravo.