1 2 3 4 5 7 8 O D P 6 6. ETAPA

Tentokrát vás zavedu do Novohradských hor. Je to opomíjený kousek Šumavy a za totality byl prakticky celý jako hraniční pásmo obehnaný ostnatým drátem. Prospělo to tamním lesům. Novohradské hory nejsou ani vysoké ani rozlehlé. Celé jsou protkány sítí asfaltových a šotolinových silniček, které sloužily pohraničníkům a nyní se používají k těžbě dřeva. Díky tomu jsou ideální pro cykloturisty. V celých Novohradských horách je zakázáno táboření a pohraniční policie to hlídá. Počasí je tam proměnlivé, spíše chladné a dost často prší.

Novohradské hory najdete na jihovýchod od Českých Budějovic. Autem se tam nejlépe dostanete, když v Třeboni zamíříte na jih přes Nové Hrady a Dolní Stropnici do Pohorské Vsi. Vlakem jedete z Českých Budějovic do Kaplice a odtud na východ přes Malonty do Pohorské Vsi.

Prodloužený víkend v Novohradských horách

Výchozím a cílovým místem je vždy Pohorská Ves. V ní jsou jedna, dvě hospody, obchod a možnost ubytování u dobrých lidí nebo v nějakém penzionu. Trasy jsou vedeny tak, aby je i málo zdatní cyklisté dokázali absolvovat během jediného dne. Popisuji je stručně, proto budete potřebovat dobrou mapu. Nejlepší je turistická mapa KČT č. 74 Novohradské hory. Navrhované trasy nejsou v terénu nijak značeny.

(Trasa 1) Po silnici směrem na jih se dostanete k malebnému Jiřičskému rybníku s krásným koupáním a dále do vysídleného a nyní nově stavěného městečka Pohoří na Šumavě. Na horním konci obce pojedete vpravo po polní cestě na rakouskou hranici a odtud opět vpravo přímo po hraniční čáře, která tu vede středem cesty, loukami a lesem až k historickému hraničnímu sloupu z roku 1661 na místech, kde se stýkají Čechy, Horní a Dolní Rakousy. Tam cesta pokračuje kousíček do Rakouska, pak stáčí vpravo k hraniční závoře a odtud obloukem přes les a později louky s krásnými výhledy zpět do Pohoří n. Š. a zpět do Pohorské Vsi.

(Trasa 2) Stejně jako v předchozí trase se dostaneme do Pohoří n. Š. a kousek za horním koncem obce odbočuje z cesty vedoucí k hranicím vlevo užší cesta k lesu, kterou sjedeme do údolí potůčku Lužnice a odtud dále ke kouzelnému lesnímu rybníčku Kapelunk, za ním na rozcestí vpravo dolů přes Janovy Hutě a na dalším rozcestí opět vpravo dolů do Stříbrných Hutí, malebného údolí na rakouských hranicích. Odtud stoupá cesta údolím vzhůru k Huťskému rybníku (na rozcestí přímo). Z hráze rybníka jedeme po turistické značce buďto vpravo dolů k osadě a pralesu Žofín, nebo vlevo po téže značce zpět do Pohorské Vsi. Když pojedete do Žofína, vpravo vede cesta k pralesu (oplocen a nepřístupný) a vlevo po silnici do vsi Černé údolí a opět dvakrát vlevo do Pohorské Vsi. Kousek za Žofínem je ze silnice vpravo odbočka k malebnému rybníku s koupáním Zlatá Ktíš.

(Trasa 3) Jedeme z Pohorské Vsi na jih do Leopoldova a tam odbočíme první cestou vpravo, pak 2x rovně lesním průsekem (bývaly tam zátarasy) do bývalého Dolního Příbrání s možností koupání v novém rybníčku Mráček. U rybníčku cesta prudce klesá a hned stoupá ke křižovatce, odkud lze jet rovně k lesu a pak vpravo lesem kolem hraniční říčky Malše dolů do Cetvin, dalšího vysídleného městečka, ve kterém byl nyní zrenovován gotický kostel, v jehož věži za oněch časů prý byla pozorovatelna a kulometné hnízdo. Kostel totiž stojí jen pár metrů od hranice. Vedle kostela jsou bývalá kasárna pohraniční stráže a dva domy. Z Cetvin od kostela vede silnička vpravo k Janově Vsi (občerstvení) a vpravo zpět do Příbrání, Leopoldova a Pohorské Vsi.

Tyto trasy jsou základní a provedou vás nejhezčími místy Novohradských hor. Pokud se vám tam bude líbit, jistě sami objevíte mnoho dalších cest do kouzelných míst, kterých je tam nesčetně. Šťastnou cestu!